Skip to main content

Our Lolita Fashion Interview 2015

Assalamualaikum semua,

Baru-baru ini penuh isu hangat mengenai gadis muslimah yang memakai fesyen lolita betul? Itu adalah kami. Sila hayati apa yang disampaikan dan dengar dengan baik-baik.


Sumber Video dari Tv9

Host : Asal dari Jepun dimana pemakai memakai baju ala Victoria dan Roccoco moden, kini fesyen lolita mula digemari di kalangan remaja di negara ini dan ianya disesuai dengan ciri-ciri muslimah.

Host: Gaya Lolita ini bermula sebagai salah satu gaya sopan dengan tumpuan pada kedua-dua kualiti bahan dan pembuatan pakaian. Ia mentengahkan skirt kembang paras lutut atau dress berbentuk cupcake dengan dibantu petticoat atau kain dalam.

Fesyen Lolita turut dilengkapi dengan aksesori yang banyak di susun terutamanya pada bahagian skirt. Bagi menyesuaikan dengan gaya muslimah, fesyen Lolita ada dengan corset dan skirt panjang selain dipakai dengan hijab dan seluar panjang.

Kostum Lolita boleh dimiliki melalui agent dari Jepun yang boleh dihubungi melalui di atas talian.

Me : Kitaorang ada satu website import dari China dan Jepun. So kitaorang dekat facebook ada agent yang boleh membaca bahasa cina kan? kita cakap je kita nak baju ni dia akan carikan  so dia akan bagi harga kat kita, Kita cakap nak baju macam macam mana dia akan carikan.

Host : Sweet Lolita, Classic Lolita dan Gothic Lolita diantara kategori yang terkandung dalam cabang fesyen Jepun ini. Sepasang kostum Lolita boleh mencecah Rm400, bagaimanapun bagi peminat fesyen ini ianya tidak menjadi masalah.

Lulu : Dulu saya suka tengok macam anime kartun-kartun Jepun tu kan. Pastu macam bila tengok kalau kartun Jepun kadang-kadang ada juga diaorang pakai macam ni tapi diaorang pakai sweet-sweet macam tu kan so daripada tu saya minat dari sekolah menengah lagi so saya pun macam carila apa fesyen sebenarnya daripada Jepun. Lepas tu saya tahu dia Lolita , tapi Lolita ada banyak jenis. So saya suka yang pink yang sweet.

Host : Bagi peminat fesyen ini mereka akan dipanggil lolitas. Lolitas akan bertemu pada acara tertentu dan menghabiskan masa bersama-sama. Walaupun kelihatan bergaya dan ranggi fesyen Lolita yang disesuaikan dengan ciri mulimah masih mematuhi prinsip-prinsip agama.

Reporter : Budaya Jepun telah tersebar di seluruh dunia dengan makanan, anime, permainan video dan sebagainya. Kina muncul pula fesyen Japanese Lolita yang diadunkan dengan gaya muslimah dan amat diminati oleh golongan remaja kelihatan seperti keterlaluan tidak di dalam dunia fesyen apa yang ada hanya ialah keyakinan dan mengekalkan ciri-ciri muslimah itu sendiri.

Bagi Orang Malaysia ada yang memberikan pandangan positif dan negatif.




Kami tidak pernah mengatakan bahawa ini adalah satu fesyen muslimah. Ini adalah fesyen Lolita, yang digayakan dengan hijab dan menutup aurat adalah wajib bagi seorang muslimah. Jika dimata mereka adalah keterlaluan mereka perlu tahu pakaian ini tidak la seperti dikatakan memakainya setiap hari. Lolitas akan keluar di acara-acara yang tertentu sahaja. Kebiasaanya Lolitas akan bertemu di Hotel, Cafe, Taman dan sebagainya. Tidak ada Lolitas yang ingin memakai di khalayak ramai tanpa sebab. Sudah tentu bersebab.

Mereka mengatakan baju ini menampakkan tubuh badan. Itu masih boleh diperbaiki jika betul nampak tubuh badan bagaimana pula dengan pakaian itu sudah pun labuh dan tidak nampak tubuh badan atau sebarang aurat yang sengaja didedahkan? Kami memakai seluar yang longgar baju blouse yang masih menutup aurat. Kami memakainya bukan dengan niat untuk menarik perhatian lagi-lagi dari kaum lelaki. Tetapi seperti gadis remaja lain yang meluangkan masa bersama rakan-rakanya, begitu juga dengan kami.

Jika mereka bekeras juga dengan mengatakan ini adalah Fesyen Mulimah yang hakikatnya bukan dari mulut kami yang mengatakan ini adalah satu fitnah.

 Jangan membuat fitnah dan menjauhi kata-kata keji, mencela, melaknat berdasarkan hadis Nabi S.A.W. :“Bukanlah seorang mukmin jika suka mencela, melaknat dan berkata-kata keji.” (HR Tirmidzi dengan sanad sahih)

Ada yang mengatakan bahawa perkataan 'LOLITA' adalah Icon sex seperti di link bawah ini. 





Dan yang ini pula adalah Lolita Fashion.


Tahukah anda bahawa ada seekor Ikan Paus membunuh yang bernama 'LOLITA'?


Bagaimana pula dengan perkataan 'Mouse (tertikus) dan Mouse (tikus)'? Bukankah itu hanya sekadar nama?


Terpulang pada mereka yang berfikiran demikian yang menuduh ini adalah FESYEN MUSLIMAH.

Dari pandangan kami pula :


See, muslimah fashion is defined as fashion that you can direct bring to prayer. You don't need telekung whatsoever. I don't think palozo pants and those so called muslimah clothes is muslimah fashion either. To me, I acknowledge baju kurung and jubah, but not kebaya, as muslimah fashion.However, hijab fashion is fashion which associates with hijab. Stylish blazer plus high waist pants and blouse with chest cover hijab, that's hijab fashion. And so we lolitas are actually embracing hijab lolita fashion not muslimah
In my opnion, to convert one fashion to be ENTIRELY muslimah fashion is IMPOSSIBLE. because muslimah is a special word just like islam. It stands on its own.
Can you say "oh we should convert this non Muslim tradition to Muslim style"? No right? Either way, you WILL have to change the core of that particular matter ENTIRELY because this islam.
That is why, regret to say lolita fashion is not a muslimah fashion and people should RESPECT AND UNDERSTAND THAT.
If people demand so much about muslimah fashion, then please criticize those who wear short sleeve shirts and skinny jeans as well and don't tell me "so what? They all still young and immature" because compared to us, they NAKEDLY disobey what the syariah requests.
"Oh they wear tudung,.This must be muslimah fashion!"
our people are ignorant and with no knowledge and research ASSUMPTIONS are made.
For their zero brain information, Turkish is a country whereby even their non Muslim peeps wear hijab ya know.
This is why our people need to start speaking English and have some good international people to teach them about the eastern Arabic culture.
And sometimes our people called them MUSLIMAH.



Bagi yang menyokong kami pula,





Ini pula dari kenalan orang berbangsa Arab dan beragama islam.



Owh.. I'm sorry to know that >< but u know what? Even if there's people that bash u guys, there's other people that think of u as very cute people. I like the way u guys wear, and the colors. The colors is just .. Uhh so beautiful. And there's some of my friends that thinks that u guys look cute. And other thing i like about u is that u trust urself, and don't care about others that bask cuz u do something u love. Actually i kinda know how u feel since i chose i different future that's i'm trying to make it come true which is different that all other girls I just want u to keep doing what u do, as long as it's halal. I like u guys and i watched the interview even though i didn't understan but i had fun watching itu don't have to be a copy of people. Being different is good, different is new, different isn't boring, different is cool

Ini adalah gambar-gambar kami sewaktu interview tv9.













Kepada yang memberi sokongan kepada kami, kami ingin mengucapkan terima kasih kerana percayakan kami.

Bagi yang memberi komen yang negatif turut kami ucapkan terima kasih juga atas segala pandangan anda. Segala makian dan kutukan anda tidak menghalang kami untuk berseronok malah kami menerimanya dengan hati terbuka walaupun sakit untuk menelanya.


Abu Huroiroh menyampaikan bahwa Rasulullah SAW bersabda :“Apakah kamu tahu yang disebut ghibah/menggunjing itu ? Dia berkata: ‘Allah dan rasul-Nya lebih mengetahui.’ “Membicarakan seseorang dibelakangnya yang mana orang yang dibicarakan tidak menyukainya.” ‘Apakah tetap menghina/menggunjing jika yang dibicarakan adalah suatu kebenaran? Jika yang dibicarakan benar maka itulah yang disebut ghibah dan jika yang dibicarakan adalah salah maka disebut dengan fitnah.” (HR. Muslim No.2589/Musnad Imam Ahmad No. 2160/Tirmidzi No.1934)











Comments

Popular posts from this blog

Hijab Cosplay Gallery Gathering 2017

Assalamualikum and Greeting. Ladies and gentlemen.... HCG GATHERING ONCE IN A YEAR!! This year kinda late to do gathering so a few members only can attend. Even though less than 20 but we all having fun. We ate together and having a long chit chat. After 1 hours we play game truth and dare and the last one exchange present   Cosplay as Bubbles from Powerpuff Girl 1st time play this thing xD POWERPUFF GIRLS

Ainori - Japanese Live TV Show

Hello EVERYONE! On 8 August 2017 ... (yeah its a throwback)  Hijab Cosplay Gallery members and me was interviewed by En.Zala and Ooshima-san from Japan television program, which is called Ainori. Ainori was a reality TV show aired on Netflix. So, we need to be dressed as hijab cosplayer. I choose as Minami Kotori from Love Live on that day, together with 10 members dress up as a chosen characters. It was one of the best memories!! So before we start to shooting we need to discuss what we supposed that do on that day. We informed that a Japanese group will come to some store which is we need to plan like unexpected plan they met us when we all do our gathering and looking for some hijab for our next costume.  This is when we have to wait for them we have to pretend we all having fun together. The first words from them. "Cosplay?"  This is Rioka, since they not so good in English, Rioka tried to speak Japanese language to them. We all offer

Cosplay Workshop 2017

Assalamualaikum and Greetings dear reader... Thank you Aya Yukimori for inviting me as your VIP today at slot of Cosplay Workshop, sub event of KaryaOne which is Animation Kingdom,UITM Shah Alam. Even tho it's the small event but I really enjoyed! Cosplay as Crystal Maiden , Rylai from Dota 2. Here the panel list. I'm so focus watching the panel on the stage. They so talented. Watch it till the end. After end of the cosplay workshop I gave them their appreciation goodies. I learned some about make up from her Yuki make me can't stop laughing Talented and Cute Ai Nurul I RECEIVED MINE TOO !! My coswalk performance Group Photo with other cosplayer and the crew  Time for the outdoor time!! I'm so happy my hijab turn curls like Rylai Hair. This is AYA. I REALLY ENJOYED!! Thanks you for the photo Mumu Arapaka My short video